Tuesday, July 13, 2021

Covid 19 - Jurang pendidikan yang perlu diperhalusi

Proses pembelajaran dan pelajaran di rumah (pdPr) telang berlangsung hampir 3 bulan di rumah. Walaupun telah melaluinya pada fasa yang lepas, namun pdPR kali ini dirasakan berbeza kerana tuntutan kerja ibu bapa semakin bertambag berikutan kebanyakan dari organisasi pekerjaan sudah menyesuaikan diri kepada era dalam talian. Maka, kebanyakan ibu bapa mengalami kesukaran untuk memeberikan tumpuan yang lebih baik kepada proses pembelajaran anak-anak.

 

            Namun, di saat gemelut ibu bapa, terdapat segelintir pelajar yang didapati terjejas teruk dengan proses pembelajaran dalam talian ini. Pelajar dari keluarga B40 khususnya mengalami kesukaran untuk memberikan tumpuan di dalam pembelajaran disebabkan beberapa faktor iaitu faktor fasiliti dan sokongan ibu bapa. Faktor fasiliti merupakan faktor utama di mana kebanyakan para pelajar tidak memiliki telefon pintar apatah lagi kemudahan komputer bagi memudahkan proses pembelajaran atas talian. Tidak dapat dinafikan pembelajaran menggunakan komputer atau komputer riba adalah jauh lebih baik dari menggunakan telefon pintar dalam memahami pembelajaran. Malah ada segelintir pelajar yang terpaksa berkongsi telefon pintar dengan ibu bapa dan adik beradik yang lain. Ini menjadikan proses pembelajaran menjadi lebih rumit da sukar untuk menumpukan perhatian. Ketiadaan kemudahan internet yang baik juga menyukarkan pelajar untuk terus memberikan tumpuan kerana gangguan data yang terhad. Di samping itu, keadaan rumah juga amat memainkan peranan dalam memastikan proses pdpr berjalan lancr. Rumah yang sempit dan mempunyai ramai ahli akan mengekang anak-anak untuk memberikan tumpuan sepenuhnya di dalam kelas.

 

Saban hari semakin banyak rungutan yang diterima oleh ibu bapa dalam menguruskan anak-anak dalam proses pembelajaran dan pengajaran di rumah (pdpr). Ada di antara mereka yang mempunyai kekangan masa untuk membentu anak-anak dan ada juga mengalami kesukaran untuk mengajar anak-anak terutamanya kursus-kursus yang memerlukan kemahiran khusus seperti bahasa arab dan subjek-subjek agama yang lain. Sejauh mana ibu bapa dapat memberikan sokongan kepada pra pelajar terutama yang bekerja di pejabat dan menghantar anak-anak ke pusat asuhan.  

Kesannya, jurang pendidikan akan menjadi lebih besar. Pelajar yang berkemampuan akan terus ke hadapan dan mengungguli pencapaian di dalam kelas. Namun lebih ramai pelajar yang akan ketinggalan. Golongan ini akan mengalami kesukaran untuk keluar dari kemelut kesusahan kerana perkara asas pendidikan tidak dapt dikuasai dengan baik. Kesannya, ekonomi keluarga akan tidak dapat ditingkatkan kerana anak-anak tidak mendapat pekerjaan yang baik bagi membantu ibu bapa. Malah lebih menggusarkan masalah sosial juga semakin meningkat. Kehadiran ramai ahli keluarga di dalam sesebuah rumah akan membuka jalan-jalan kepada masalah rumah tangga, penderaan, penceraian dan sumbang mahram. Ini semua berbalik kepada didikan agama yang telah diterapkan kepada anak-anak sejak mereka kecil. Kepincangan di dalam rumah tangga ini bukanlah suatu perkara yang baru, namun kewujudan pandemic ini membuka lagi pekung di dada.

 

Penyelesaian kepada isu ini perlu dilihat dan diambilkira oleh banyak pihak. Namun, suka untuk saya mengetengahkan usaha dan tindakan yang perlu diambil oleh individu termasuk diri saya sendiri. Kita tidak boleh mengubah perkara ini dengan desakan orang lain. Tugas saya sebagai ibu bapa adalah dengan menghormati usaha murni guru-guru yang penuh jerih menyediakan yang terbaik kepada anak-anak muridnya. Di samping mengajar, perlu diingatkan yang guru-guru ini ada anak-anak yang Perlu dikendalikan di rumah. Pada hemat saya, tidak perlu ditambah bebanan guru-guru ini dengan persoalan atau rungutan yang tidak membawa kepada apa-apa penambahbaikan. Jika tidak mampu siapkan kerja rumah yang diberi, selagi mana ianya tidak menganggu proses pembelajara, tidak mengapa untuk tidak menyiapkannya. Ibu bapa perlu memberikan sokongan kepada anak-anak untuk mencuba yang terdaya di saat ini. Ibu bapa perlu mendisplinkan anak-anak agar dapat mengikuti, sebahagian kelas. Jika tidak mampu ikuti semua, Jangan tinggal kesemuanya. Ini penting agar guru-gur tahu kewujudan pelajar tersebut.  Ibu bapa tidak perlu terlampau tertekan sekiranya anak-anak tidak mengikuti pembelajaran sepenuhnya. Pembelajaran itu sifatnya santai dan seronok. Selain itu, saya beranggap itu bukanlah suatu bentuk pendidikan yang baik.

 

Bagi tanggujwab sebagai pendidik, empati yang tinggi perlu diterapkan. Letakkan diri kita di pihak pelajar-pelajar. Beri kerja sewajarnya dan berikan kata motivasi yang berterusan agar anak-anak terus bersemangat untuk ke kelas. Sekiranya didapati ada anak-anak yang keciciran, berikan sedikit masa untuk bertanya khabar dan menghulurkan bantuan. Saya sangat percaya, dengan perhatian para guru, anak-anak ini akan tertarik dan akan kembali semula ke kelas. Malah, ibu bapa pelajar ini juga boleh dihubungi untuk menunjukkan keperihatinan kita. Sedikit cakna kita ini mampu memberikan impak yang besar kepada ibu bapa yang bekerja dan tidak mampu untuk memberikan perhatian sepenuhnya kepada anak-anak mereka.

 

Ketiga tugas sebagai penjawat awam yang tidak terkesa gajinya dek kerana pendemik wajar untuk diperhalusi. Kita mempunyai tanggungjawab yang besar dalam menyumbang kepada kelancaran pendidikan. Sumbangan boleh diberi kepada badan bukan kerajaan dan PIBG sekolah yang banyak bekerjasama untuk membantu pelajar tanpa gajet. Pembelajaran dengan telefon pintar berbanding komputer pastinya berbeza. Sumbanglah sebanyak yang boleh, saya pasti setiap sumbangan itu akan mengalir semula kepada kita sebagai saham akhirat dan keberkatan di dunia. Seperkara lagi yang wajar dibangkitkan, walaupun kita tidak lagi menghantar anak-anak ke pusat jagaan atau taska, berilah sumbangan seadanya agar perniagaan mereka dapat diteruskan. Saban hari, kita mendengar lebih banyak pusat jagaan dan taska yang terpaksa ditutup kerana tidak mampu menampung perbelanjaan terutamanya sewa dan gaji guru-guru. Walau sebahagian kecil gaji penjawat awam telah dipotong, namun kesannya tidaklah begitu ketara.

 

Tanggungjawab sebagai masyarakat, saya perlu memberikan sokongan penuh kepada badan-badan bukan kerajaan yang sanggup turun padang untuk memberikan bantuan. Saya sendiri mungkin tidak mampu untuk memberikan bantuan secara langsung dek kerana Batasan waktu dan tenaga. Berikan bantuan sebanyak yang mungkin, dalam bentuk apa pun, wang mahupun sokongan moral. Semua orang memerlukan kata-kata semangat untuk terus melangkah dan menjaga diri masing-masing.

 

Di saat ini, apa yang sepatutnya di benak kita adalah untuk memberi sebanyak-banyaknya. Usah menunding jari, semua bermula dari kita. Jadilah ibu bapa yang mengambil berat, jiran yang cakna, guru yang bertimbang rasa dan masyarakat yang prihatin. Setiap amal kebajikan perlu dimulakan dengan niat dan azam, maka laluan-laluan untuk kita menyumbang itu akan datang dan dimudahkan. Kita tidak tahu ajal umur kita setakat mana. Gunakan masa yang berbaki untuk menjadi manusia yang berguna kepada orang lain.

 

Saya akhiri nukilan ini dengan kisah seekor burung pipit dan peristiwa Nabi Ibrahim dibakar. Sebaik melihat peristiwa tersebut, burung pipit ini terus terbang berulang-alik mencari air. Burung kecil itu menyedut dan mengisi air di dalam paruhnya lalu dilepaskannya ke atas unggun api yang membakar Nabi Ibrahim a.s. Itulah yang dilakukannya berulang-ulang kali, sehinggalah Nabi Ibrahim a.s. dikeluarkan daripada api. Perbuatan burung kecil itu diperhatikan oleh makhluk Allah yang lain, lantas ditanya kpd burung kecil itu, "Mengapakah kamu bersusah-payah berulang-alik mengambil air, sedangkan kamu tahu api besar yang membakar Nabi Ibrahim takkan terpadam dengan sedikit air yang kamu siramkan itu?" Lalu dijawab oleh burung kecil, "Walaupun aku tahu aku tidak berupaya memadam api tersebut, namun aku mesti berusaha untuk menegakkan kebenaran atas kemampuan yang terdaya oleh diriku sendiri, Allah tidak akan bertanya sama ada aku berjaya memadamkan api itu ataupun tidak! Tapi yang menjadi persoalan,apakah usahaku mencegah kemungkaran.

Maka, di benak kita tidak mungkin untuk menyelesaikan semua masalah dunia. Namun, kita harus memainkan peranan kita di atas kapasiti kita sebagai ibu bapa, pendidik, penjawat awam dan ahli masyarakat. Allah tidak lihat hasilnya tetapi lihat usaha kita.

 

 

No comments:

Post a Comment